10 τρόποι για να “χτίσετε” το brand της επιχείρησής σας
Η
διαδικασία του branding είναι πάρα πολύ σημαντική τόσο για τις μικρές
επιχειρήσεις όσο και για τις μεγάλες. Ωστόσο
αυτό που παρατηρείται κυρίως στους ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων είναι ότι παρόλο
που αντιλαμβάνονται ότι η συγκεκριμένη διαδικασία είναι απαραίτητη για την
επιχείρησή τους, πάρα πολλοί από αυτούς δεν γνωρίζουν τον λόγο για τον οποίο
είναι τόσο σημαντική. Ακόμα ενώ κατανοούν ότι δεν πρόκειται μόνο για ένα
λογότυπο ή για το πώς η επιχείρηση γίνεται αντιληπτή στο εξωτερικό της
περιβάλλον, ενώ συνειδητοποιούν ότι μια επιτυχημένη επιχείρηση είναι αποτέλεσμα
ενός πολύ δυνατού branding και έχουν την φιλοδοξία να χτίσουν και εκείνοι ένα
brand που θα τους φέρει την επιτυχία, δεν έχουν φτάσει ακόμα στο σημείο να
καταλάβουν ότι ουσιαστικά αυτή η
διαδικασία του branding είναι η καρδιά της επιχείρησης. Είναι τόσο σημαντική που σε πολλές
περιπτώσεις η λέξη brand μπορεί να είναι ακόμα και συνώνυμο της ίδιας της λέξης
«επιχείρηση».
Μέσω της διαδικασίας αυτής η
εταιρεία προσδιορίζεται απέναντι στον ίδιο της τον εαυτό, στους εργαζομένους
της, καθώς και επίσης στο εξωτερικό της κοινό. Το branding είναι η ταυτότητα
της επιχείρησης, ο πυρήνας, οι αξίες της και όχι αυτό που φαίνεται ή λέγεται
ότι είναι.
Όταν το
brand είναι στρατηγικά προσδιορισμένο, τα πλεονεκτήματα που δημιουργούνται για
την επιχείρηση είναι τα ίδια με αυτά που υπάρχουν στην περίπτωση ενός
ερωτευμένου ανθρώπου. Η
συναισθηματική σύνδεση του πελάτη με το brand φέρνει μεγαλύτερες πωλήσεις και
καλύτερη διαφοροποίηση του brand.
Παράλληλα, οδηγεί σε αφοσίωση του πελάτη και μπορεί ακόμα και να προστατεύσει
την τιμολογιακή σας πολιτική, σε εποχές που οι ανταγωνιστές σας βασίζονται
σε προωθητικές εκπτώσεις για να φέρουν μεγαλύτερες πωλήσεις.
Στη συνέχεια συμβαίνει το ίδιο
που γίνεται όταν δύο άνθρωποι αγαπιούνται πολύ και η σχέση τους είναι τόσο
δυνατή που θέλουν να κάνουν οικογένεια. Όταν ο πελάτης δεθεί συναισθηματικά με
το brand, τότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να επεκτείνει η επιχείρηση την προϊοντική
της γκάμα.
Και για να συνοψίσουμε όλα τα παραπάνω το brand και το branding είναι:
·
Μία υπόσχεση
·
Ο τρόπος που διαφοροποιείται κάτι από τα υπόλοιπα που υπάρχουν
·
Οτιδήποτε πιστεύει ο πελάτης για μία εταιρεία/οργανισμό
·
Ένα συναίσθημα που δημιουργείται μέσω της αλληλεπίδρασης με ένα
προϊόν/υπηρεσία, με μία εταιρεία
·
Η χειροπιαστή αντιπροσώπευση των αξιών ενός ανθρώπου ή ενός
οργανισμού/εταιρείας
·
Ένα σύνολο προσδοκιών οι οποίες έχουν ικανοποιηθεί
·
Η εμπιστοσύνη μεταξύ ενός πελάτη και μίας επιχείρησης
·
Το άυλο περιουσιακό στοιχείο μιας επιχείρησης
·
Ένα σύνολο από μοναδικά οφέλη
·
Οι λόγοι για τους οποίους αγοράζουμε κάτι
·
Η ιστορία που λέμε
·
Ένα σύμβολο του ανήκειν
·
Επικοινωνία με ή χωρίς χρήση λέξεων
·
Η εμπειρία που έχει ένας πελάτης
·
Η εντύπωση που έχει μείνει μετά την τελευταία αλληλεπίδραση
Γιατί χρειαζόμαστε το
«Branding»;
Ένα brand είναι κάτι
περισσότερο από το λογότυπο, το χρώμα, τη συσκευασία όπως προαναφέρθηκε. Δεν
αφορά σε πρώτη φάση την εξωτερική δομή και το παρουσιαστικό ενός προϊόντος/υπηρεσίας.
Και δεν αφορά τις τακτικές που ακολουθούνται για την προώθησή του. Αυτό είπαμε
αφορά το μάρκετινγκ. Το branding είναι κάτι που συμβαίνει. Κάτι που συμβαίνει
από μέσα προς τα έξω. Οι επιτυχημένες εταιρείες, τα επιτυχημένα brands, οι
επιτυχημένες ιδέες έχουν τα θεμέλιά τους σε μία εξαιρετική αποστολή η οποία
συνδέεται με συγκεκριμένες αξίες, συγκεκριμένα οφέλη και η οποία εκφράζεται
μέσα από μία ιστορία (το γνωστό storytelling) την οποία ο κόσμος την πιστεύει
και γίνεται ένα μ' αυτήν.
Ότι κάνετε για να
πείτε αυτή την ιστορία-από το όνομα του brand, μέχρι την αλληλεπίδραση με τους
πελάτες σας στα κοινωνικά δίκτυα-θα πρέπει να αντικατοπτρίζει αυτό που είστε
και θα πρέπει να επικοινωνεί στον κόσμο το γιατί θα πρέπει να ενδιαφερθεί για
αυτό που εσείς έχετε παράξει/δημιουργήσει.
Οι άνθρωποι πλέον δεν
θέλουν περισσότερες πληροφορίες ή προϊόντα ή υπηρεσίες. Θέλουν εμπιστοσύνη.
Θέλουν να μπορούν να πιστέψουν σε σας, στους στόχους σας, στην επιτυχία σας,
στην ιστορία σας.
Και μην ξεχνάτε ποτέ!
Οι τακτικές είναι αυτές
που προωθούν τις ιδέες. Όμως η ξεκάθαρη στρατηγική είναι που πραγματικά πουλάει. Έτσι λοιπόν η
πρώτη ερώτηση που πρέπει να κάνει κάποιος είναι: «Γιατί οι άνθρωποι θα
ενδιαφερθούν για την ιδέα μου;» και όχι «Πώς θα κάνω τους ανθρώπους να
αγοράσουν την ιδέα μου». Η απάντηση σ' αυτήν την πρώτη και βασική ερώτηση
είναι αυτή που αποτελεί το θεμέλιο του brand σας. Η απάντηση σ' αυτήν την πρώτη
ερώτηση είναι η Πρόταση Αξίας της Ιδέας σας. Είναι η αρχή του ταξιδιού
που ονομάζουμε branding.
Ακολουθούν 10 tips που θα σας
βοηθήσουν να εφαρμόσετε με επιτυχία την διαδικασία του branding για την
επιχείρησή σας:
1. Δώστε
ένα ορισμό για το τι ακριβώς είναι το brand σας.
Αξιολογήστε το προϊόν ή την υπηρεσία που προσφέρετε, εντοπίστε τον χώρο που καταλαμβάνει στην αγορά και διερευνήστε τις συναισθηματικές και λογικές ανάγκες και ανησυχίες των πελατών σας. Το brand θα πρέπει να προωθεί την επιχείρησή σας, να συνδέεται με την πελατειακή σας βάση και να σας διαφοροποιεί στην αγορά.
Αξιολογήστε το προϊόν ή την υπηρεσία που προσφέρετε, εντοπίστε τον χώρο που καταλαμβάνει στην αγορά και διερευνήστε τις συναισθηματικές και λογικές ανάγκες και ανησυχίες των πελατών σας. Το brand θα πρέπει να προωθεί την επιχείρησή σας, να συνδέεται με την πελατειακή σας βάση και να σας διαφοροποιεί στην αγορά.
2. Όταν
χτίζετε το brand, αντιμετωπίστε
το σαν να είναι άνθρωπος.
Ο χαρακτήρας του ανθρώπου διαμορφώνεται από την ιστορία, τις πεποιθήσεις, τις αξίες και τους στόχους του που προσδιορίζουν το ποιος είναι και με ποιούς συσχετίζεται, τον τρόπο συμπεριφοράς, ντυσίματος και ομιλίας του. Κατά κάποιο τρόπο, το ίδιο συμβαίνει και με ένα brand. Έχει και αυτό προσωπικότητα και είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ποια είναι αυτή, προκειμένου η συνολική “συμπεριφορά” του να συμβαδίζει με τον χαρακτήρα του.
Ο χαρακτήρας του ανθρώπου διαμορφώνεται από την ιστορία, τις πεποιθήσεις, τις αξίες και τους στόχους του που προσδιορίζουν το ποιος είναι και με ποιούς συσχετίζεται, τον τρόπο συμπεριφοράς, ντυσίματος και ομιλίας του. Κατά κάποιο τρόπο, το ίδιο συμβαίνει και με ένα brand. Έχει και αυτό προσωπικότητα και είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ποια είναι αυτή, προκειμένου η συνολική “συμπεριφορά” του να συμβαδίζει με τον χαρακτήρα του.
3. Σκεφτείτε
ποια είναι η κινητήριος δύναμη της επιχείρησης σας.
Με άλλα λόγια ποιες είναι οι αξίες, οι στόχοι και οι “ήρωες” της. Γνωρίζοντας όλα αυτά, θα μπορέσετε να πετύχετε καλύτερο brand positioning και να επικοινωνήσετε την ταυτότητα και τον χαρακτήρα του brand.
Με άλλα λόγια ποιες είναι οι αξίες, οι στόχοι και οι “ήρωες” της. Γνωρίζοντας όλα αυτά, θα μπορέσετε να πετύχετε καλύτερο brand positioning και να επικοινωνήσετε την ταυτότητα και τον χαρακτήρα του brand.
4. To brand θα πρέπει να έχει ως στόχο το χτίσιμο
μακροχρόνιας σχέσης με τον πελάτη.
Μιλήστε με ειλικρίνεια χωρίς να κρύβετε ή να μασκαρεύετε το προϊόν σας, γιατί κάνοντας το αυτό θα δημιουργήσετε προσδοκίες στον πελάτη και στο τέλος θα βγείτε εσείς ο χαμένος, καθώς θα φαίνεται ότι έχετε αθετήσει την υπόσχεσή σας. Δημιουργήστε εμπιστοσύνη με ειλικρινές branding. Σαφείς, ξεκάθαρες κουβέντες για το ποια είναι η επιχείρησή σας και τις αξίες που διέπουν την λειτουργία της.
Μιλήστε με ειλικρίνεια χωρίς να κρύβετε ή να μασκαρεύετε το προϊόν σας, γιατί κάνοντας το αυτό θα δημιουργήσετε προσδοκίες στον πελάτη και στο τέλος θα βγείτε εσείς ο χαμένος, καθώς θα φαίνεται ότι έχετε αθετήσει την υπόσχεσή σας. Δημιουργήστε εμπιστοσύνη με ειλικρινές branding. Σαφείς, ξεκάθαρες κουβέντες για το ποια είναι η επιχείρησή σας και τις αξίες που διέπουν την λειτουργία της.
5. Το brand σας θα πρέπει να μιλάει πάντα με
συνέπεια.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να μάθουν όλοι το ποια είναι η επιχείρησή σας και τι ακριβώς προσφέρει, προκειμένου να γνωρίζει ο πελάτης τι να περιμένει από την παρεχόμενη υπηρεσία ή το προϊόν σας.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να μάθουν όλοι το ποια είναι η επιχείρησή σας και τι ακριβώς προσφέρει, προκειμένου να γνωρίζει ο πελάτης τι να περιμένει από την παρεχόμενη υπηρεσία ή το προϊόν σας.
6. Ωστόσο,
δεν θα πρέπει να αποκτήσει εμμονή με την συνέπεια, επαναλαμβάνοντας το ίδιο
μήνυμα, με τον ίδιο τρόπο, ξανά και ξανά.
Μπορείτε ακόμα να εστιάσετε σε διάφορα μηνύματα, τα οποία θα δουλέψουν από κοινού για το χτίσιμο μιας εταιρικής ταυτότητας που έχει συνοχή.
Μπορείτε ακόμα να εστιάσετε σε διάφορα μηνύματα, τα οποία θα δουλέψουν από κοινού για το χτίσιμο μιας εταιρικής ταυτότητας που έχει συνοχή.
7. Εάν
η επιχείρηση σας είναι μικρή, μην προσπαθείτε να μιμηθείτε τις μεγάλες αλυσίδες
καταστημάτων και τα μεγάλα brands.
Διαμορφώστε την δική σας ξεχωριστή ταυτότητα. Τη σημερινή εποχή παρατηρείται μια καταναλωτική τάση που φαίνεται να προτιμάει τα μικρά, ανεξάρτητα καταστήματα και όχι τα μεγάλα. Χρησιμοποιήστε την τάση αυτή προς όφελός σας. Προσελκύστε τον πελάτη που δεν του αρέσει η πλήρης τυποποίηση και θέλει για τον εαυτό του κάτι ιδιαίτερο, γνήσιο και αυθεντικό.
Διαμορφώστε την δική σας ξεχωριστή ταυτότητα. Τη σημερινή εποχή παρατηρείται μια καταναλωτική τάση που φαίνεται να προτιμάει τα μικρά, ανεξάρτητα καταστήματα και όχι τα μεγάλα. Χρησιμοποιήστε την τάση αυτή προς όφελός σας. Προσελκύστε τον πελάτη που δεν του αρέσει η πλήρης τυποποίηση και θέλει για τον εαυτό του κάτι ιδιαίτερο, γνήσιο και αυθεντικό.
8. Να
είστε καινοτόμοι, τολμηροί και άφοβοι για αυτό στο οποίο πιστεύετε.
Ένα μειονέκτημα των μεγάλων επιχειρήσεων είναι η γραφειοκρατία που οδηγεί σε έλλειψη προσαρμοστικότητας και ευελιξίας, με αποτέλεσμα η επιχείρηση να μην προλαβαίνει να αντιδράσει στις διαρκείς αλλαγές των αναγκών του πελάτη. Η γραφειοκρατία και τα πολλά επίπεδα λήψης αποφάσεων μπορούν να κάνουν μια επιχείρηση να μην είναι ιδιαίτερα τολμηρή με το brand της.
Ένα μειονέκτημα των μεγάλων επιχειρήσεων είναι η γραφειοκρατία που οδηγεί σε έλλειψη προσαρμοστικότητας και ευελιξίας, με αποτέλεσμα η επιχείρηση να μην προλαβαίνει να αντιδράσει στις διαρκείς αλλαγές των αναγκών του πελάτη. Η γραφειοκρατία και τα πολλά επίπεδα λήψης αποφάσεων μπορούν να κάνουν μια επιχείρηση να μην είναι ιδιαίτερα τολμηρή με το brand της.
9. Έχετε
πάντα κατά νου το brand σας όταν επικοινωνείτε με την
πελατειακή σας βάση και ειδικά όταν κάνετε προσφορές.
Μην χάνετε την υπερηφάνεια σας. Προσπαθήστε να προσφέρετε περισσότερα, αντί να μειώσετε τις τιμές των προϊόντων ή υπηρεσιών σας.
Μην χάνετε την υπερηφάνεια σας. Προσπαθήστε να προσφέρετε περισσότερα, αντί να μειώσετε τις τιμές των προϊόντων ή υπηρεσιών σας.
10. Στο
παρελθόν αυτό που γινόταν ήταν η τοποθέτηση του λογοτύπου σε κάθε δυνατό
σημείο.
Στο
μέλλον αυτό που θα γίνεται είναι ένα παιχνίδι με τον πελάτη που θα φέρει την
αφοσίωση του.
Τι
σημαίνει αυτό; Σεβάσου την νοημοσύνη του πελάτη, αλλά μην του χαρίσεις τίποτα
με την μια, εκ των προτέρων.
Δώσε
του την ευκαιρία να ανακαλύψει μόνος του το brand σου. Με αυτό τον τρόπο θα
δημιουργήσεις τους αγγελιαφόρους του brand σου που θα μιλήσουν στους υπολοίπους
ανθρώπους για αυτό που μόλις ανακάλυψαν.
Οι παραπάνω είναι οι
βασικότεροι κανόνες για την χάραξη και υλοποίηση της στρατηγικής branding μιας
επιχείρησης.
Αυτό μπορείτε να το κάνετε και
εσείς μόνοι σας για την επιχείρησή σας. Αν όμως θέλετε να εμβαθύνετε και να
χτίσετε το όνομα της επιχείρησής σας με συνέπεια και αποτελεσματικότητα,
καλύτερο είναι να απευθυνθείτε σε εταιρείες που εξειδικεύονται στο branding και
διαθέτουν εμπειρία.
Για την αποφυγή λαθών θα πρέπει
να γίνει λεπτομερής μελέτη όλων των παραμέτρων, ενώ παράλληλα είναι σημαντική
και η εμπειρία ενός ειδικού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου